Szukaj

Produkty żeglarskie

porady żeglarskie

Najczęściej kupowane

Systemy rolowania foka – rolery ze sztywnym sztagiem.

 

W tym artykule chcieli byśmy odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania dotyczące rolowania żagli ze szczególnym uwzględnieniem rolerów ze sztywnym sztagiem. Na wodach śródlądowych stosowane są zarówno rolfoki, czyli rolery na miękkim sztagu jak i rolery ze sztywnym sztagiem.

Rolfok na miękkim sztagu.

Rolery na miękkim sztagu, sprawdzają się dość dobrze do zwijania żagli w dobrych warunkach pogodowych. Podczas żeglugi przy silnym wietrze rolowanie jest trudne a refowanie niemożliwe. Zwiniętego foka na tego typu rolerze nie powinniśmy zostawiać na dłużej bez opieki. Może dojść do sytuacji, w której na pozostawionym w porcie jachcie ze zwiniętym na miękkim sztagu fokiem dochodzi do częściowego rozwinięcia żagla. W skutek podmuchów wiatru materiał poddawany jest ciągłej pracy, szarpaniu i skręcaniu co w konsekwencji doprowadza do jego rozdarcia. Rolefoki na miękkim sztagu są stosunkowo tanie i sprawdzają się bardzo dobrze na mniejszych jachtach regatowych oraz turystycznych używanych podczas krótszych wypraw żeglarskich. W czasie dłuższych postoi wystarczy zwinąć żagiel i schować do worka, żeby uniknąć niepotrzebnych problemów.

Rolery ze sztywnym sztagiem wyposażone są w aluminiowy profil montowany obrotowo na linie sztagowej. Sztywny sztag wyposażony w jedną lub dwie likszpary znacząco ułatwia zwijanie i rozwijanie oraz umożliwia refowanie sztaksli nawet przy silnym wietrze. Ogranicza zużycie płótna żeglarskiego i w przeciwieństwie do rolfoka, eliminuje ryzyko przypadkowego rozwinięcia żagla. Po naszyciu specjalnej osłony UV, sztywny sztag może z powodzeniem służyć do przechowywania żagla.

Roler ze sztywnym sztagiem na dwóch likszparach.

Rolery ze sztywnym sztagiem dzielimy na dwa typy: z dwiema likszparami lub jedną likszparą. Pierwszy typ jest bardzo popularny na wodach śródlądowych i raczej niespotykany na jachtach morskich. Tego typu roler jest nieco tańszy, ponieważ jego konstrukcja nie wymaga zastosowania kosztownego, łożyskowanego krętlika. Profil wyposażony jest w dwie likszpary z których jedna służy do poprowadzenia likliny, z kolei druga przeznaczona jest do sprowadzenia na dół fału foka. Na końcu profilu aluminiowego umieszczona jest rolka zwrotna, która zawraca fał i kieruje go drugą likszparą do knagi zamocowanej nad szpulą rolera. W tym rozwiązaniu przedłużony fał foka po zaknagowaniu puszczamy na szpulę rolera, i dalej do kokpitu, dzięki czemu jedna lina służy jednocześnie do rolowania i stawiania sztaksli.

Roler foka ze sztywnym sztagiem i jedną likszparą.

Drugi typ rolera, z jedną likszparą, stosowany jest zarówno na jachtach śródlądowych jak i na dużych jachtach morskich. W tym przypadku na profilu sztywnego sztagu pracuje dodatkowy element w postaci krętlika, do którego z jednej strony zamocowany jest róg fałowy foka a z drugiej fał. Dzięki krętlikowi fał foka poprowadzony jest po lub wewnątrz masztu. Do zwijania sztaksli używamy osobnej liny rolującej. Rozwiązanie to zapewnia możliwość szybkiej zmiany żagla, w razie takiej potrzeby. Jest to szczególnie ważna cecha na jachtach morskich.

Rolery ze sztywnym sztagiem: Furlex, Harken, Profurl.

Oddzielnie, chcieli byśmy poświęcić kilka słów rolerom do jachtów morskich. Tego typu sztywne sztagi są zaprojektowane by sprostać dużo wyższym wymaganiom. Na co dzień poddawane są znacznie większym siłom, nieustannie narażone na trudne warunki atmosferyczne, mają ciągły kontakt ze słoną wodą. Dlatego ich budowa musi być dobrze przemyślana, a podzespoły wykonane z materiałów najwyższej klasy. Wysoka jakość, użyte technologie i konieczność sprostania wysokim obciążeniom niosą za sobą wyższe koszty. Nie warto jednak iść na skróty i stosować półśrodków. Dobór tego typu rolera jest uzależniony głównie od średnicy i długości sztagu jaki powinien być zamontowany na jachcie według danych technicznych jednostki. W przypadku rolerów do jachtów morskich zalecamy znane i sprawdzone od lat marki takie jak: Admiral, Harken, Furlex czy Profurl.

Żeglarze maja sporo pytań dotyczących montażu rolera na jachcie i jego budowy. Rolery śródlądowe takie jak MAST są trochę łatwiejsze w montażu od rozwiązań morskich, ale w obydwóch przypadkach ich instalacja nie stanowi problemu dla większości z nas. Dla potwierdzenia tej tezy zamieszczamy film z przebiegu instalacji rolera FURLEX.


© YACHTAMAN - Sklep żeglarski, Wszystkie prawa zastrzeżone, Webmaster - ITB Vega