Harken, legendarna marka wśród żeglarzy!

Harken to amerykańska firma produkująca osprzęt żeglarski z siedzibą w Pewaukee w stanie Wisconsin. Została założona w 1967 roku przez braci Petera Harkena i Olafa Harkena jako Harken/Vanguard. Od tego czasu ich przedsiębiorstwo rozrosło się i obecnie jest ma globalny zasięg z biurami na całym świecie i siecią dystrybucji w 48 krajach. Osprzęt Harkena zdominował największe imprezy zeglarskie na świecie takie jak Puchar Ameryki, Ocean Race, Igrzyska Olimpijskie oraz Maxi World Championships. Bloczki jachtowe, wózki, kabestany i hydraulika Harkena są instalowane na pokładach zarówno najmniejszych jachtów mieczowych jak i największych megajachtów.
Historia Harkena pełna jest zwrotów, zawirowań, sukcesów i innowacyjnych pomysłów. Firma rozpoczęła produkcję żaglówek w Wisconsin pod marką Vanguard i zyskała sławę po zdobyciu pierwszego złota olimpijskiego w 1968 r. oraz byciu największym dostawcą klasy Finn na Igrzyska Olimpijskie w 1976 r. Bracia Harken testowali swój innowacyjny osprzęt na jachtach własnej produkcji. Okazało się, że ich nowatorskie bloczki jachtowe z lekkimi nylonowymi łożyskami kulkowymi, są najlepsze a wieści o nich szybko się rozeszły.
Rozwój firmy Harken
Po wielkim sukcesie jakim okazały się małe jachty mieczowe oraz rosnąca na sile międzynarodowa popularność linii bloków, Harken/Vanguard w 1971 roku przeniósł się do większego budynku w Pewaukee w Wisconsin. Aby pokryć większe koszty utrzymania, musieli wyprodukować więcej jachtów. Harken/Vanguard, zdecydował się ubiegać o amerykańskie prawo do budowania klasy International 470 ponieważ spodziewali się, że w 1976 roku jacht ten zostanie klasą olimpijską, nie mylili się. Po latach prosperity przyszedł jednak kryzys i firma musiała ograniczać zatrudnienie ponieważ produkcja jachtów wciąż malała. Zdobywca złotego pucharu klasy Finn, Joerg Bruder, stworzył nowy projekt Finna dla Petera Conrada i poprosił Vanguard o zbudowanie dwóch jednostek: Blue Dog i Yellow Dog. Obie okazały się wyjątkowo powolne, a Joerg był jedynym żeglarzem, który potrafił na nich szybko pływać. Peter pomyślał i postanowił zacząć budowę od nowa, co zaowocowało nową konstrukcją będąca połączeniem Finna z Newport o wąskim dziobie (fenomenalny na kursach pod wiatr i niepewny z wiatrem) oraz Finna Teal o płaskiej rufie (szybki z wiatrem ale wolny pod wiatr). Dziób i rufę nowego Fina łączyły możliwie najprostsze linie kadłuba. Wkrótce ich nowe łódki wystartowały w regatach North Americans, gdzie początkowo wyśmiewane przez konkurentów, zakończyły regaty na pierwszym i drugim miejscu, co poskutkowało masowym napływem zamówień na Finny Vanguard.
Harken zdobywa większe jachty
Peter i Olaf chcieli stworzyć linię bloków przeznaczoną na duże jachty, aby uzupełnić swoją ofertę, ale był pewien problem. Łożyska z Derlinu®, których używali w bloczkach dinghy nie nadawały się ze względu na zbyt duże obciążenia. Na szczęście na rynku pojawił się nowatorski materiał Torlon® który jest najtwardszym plastikiem na świecie i idealnie nadawał się do nowej linii bloków Harkena.
Pożegnanie Vanguard
Zarówno biznes osprzętowy jak i jachtowy rozrosły się na tyle, że prowadzenie obu działalności na raz stało się zbyt trudne. Dlatego gdy Steve Clark i Chip Johnes z Quarter Moon Inc. złożyli ofertę kupna części firmy odpowiedzialnej za produkcję jachtów, Peter i Olaf zdecydowali się sprzedać technologię, maszyny i prawa do nazwy Vanguard. Od tej pory firmy Harken i Vanguard podążali już własnymi, odrębnymi ścieżkami.
Początek nowej drogi Harkena
Harken podjął kolejną właściwą decyzję i zakupił włoską firmę Barbarossa produkującą kabestany, które szybko stały się pierwszym wyborem klientów. Głównym inżynierem Harken Italy był Luciano Bonassi, słynny z odręcznych projektów kabestanów, znakomity inżynier, który miał przyjaciół po obu stronach Atlantyku.
„Wiedzieliśmy, że chcąc wkroczyć w Puchar Ameryki z kabestanami, musimy się liczyć z ogromnym poświęceniem. Gdybyśmy zawiedli, cały świat by się o tym dowiedział. Nie szliśmy po nagrody, oklaski i poklepywanie po plecach, ale po to, by ciężko pracować. Powiedzieliśmy naszym ludziom: "presja będzie niewyobrażalna. Czeka nas praca dzień i noc, bez narzekania.”
Wkrótce do Harken zgłosił się Sir Peter Blak, szef syndykatu Nowej Zelandii, który , otworzył firmie drzwi do Pucharu Ameryki. Wysunął on propozycje zaprojektowania kabestanów które zagwarantują sukces. Harken stworzył kabestany, które jako pierwsze w branży miały bęben z włókna węglowego, co sprawiało, że były znacznie lżejsze niż konkurencji. Blakowi spodobała się również wizja obsługi i serwisowania zaproponowana przez Harkena. Nowa Zelandia zdobyła Puchar Ameryki, a oczy wszystkich skierowały się na zwycięskie kabestany. Po raz pierwszy w nowej historii Pucharu Ameryki, jedna firma dostarczyła komplet okuć i kabestanów obu finalistom.
W miarę rozwoju firmy, Harken zawsze pozostawał wierny swoim podstawowym wartościom w dbaniu o doskonałość produktu i podejściu do klienta stawianego na pierwszym miejscu. Harken dokłada wszelkich starań by zasady ustalone przez założycieli marki, Petera i Olafa lata temu pozostały niezmienne.
Najpopularniejsze produkty firmy Harken
Katalogi osprzętu żeglarskiego Harken można pobrać poniżej:
Katalog osprzętu żeglarskiego Harken
Katalog Harken Industrial
Oficjalna strona firmy Harken:
www.harken.pl
Markę osprzętu żeglarskiego i bloków jachtowych HARKEN poleca: Sklep żeglarski Yachtaman www.osprzetzeglarski.pl