Kategorie jachtów żaglowych i ich podział ze względu na konstrukcję kadłuba, kategorię projektową, sposób użytkowania, akwen żeglowania i materiał z jakiego są wykonane.
Kategoria projektowa jachtów żaglowych.
Jachty, które są wprowadzane przez producentów do obrotu handlowego na terenie UE muszą spełniać wymagania techniczne powstałe dla rekreacyjnych jednostek pływających. W wyniku tych wymagań powstała następująca klasyfikacja jednostek pływających:
Kategoria A, OCEANICZNA.
Jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8 w skali Beauforta i wysokości fali przekraczającej 4m. Jachty tego typu są w znacznym stopniu samowystarczalne. Ich minimalna wartość współczynnika STIX, który określa stabilność jednostki, wynosi 32. Wartość ta określa tzw. dzielność morską.
Kategoria B, PEŁNOMORSKA.
Jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8 Beauforta i fali o wysokości do 4 m. Dzielność morska określana za pomocą wartość współczynnika STIX wynosi minimum 23.
Kategoria C, PRZYBRZEŻNA.
Jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, zatokowych, jeziorach, zalewach i rzekach. Jachty przeznaczone do żeglugi w warunkach wiatru o sile do 6 Beauforta i fali o wysokości do 2 m. Minimalna wartość współczynnika STIX określającego dzielność wynosi 14.
- Kategoria D, NA WODY OSŁONIĘTE.
Jednostki zaprojektowane do żeglugi na jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4 Beauforta i fali o wysokości do 0,5m. Współczynnik dzielności STIX, określany jest w tym wypadku na poziomie, minimum 5.
Podział jachtów żaglowych ze względu na akwen żeglugi.
Ze względu na rodzaj wykorzystywanego do żeglugi akwenu, można sklasyfikować trzy podstawowe grupy jachtów żaglowych:
Grupa 1. Jachty śródlądowe
Grupa 2. Jachty morskie w tym pełnomorskie, zatokowe, przybrzeżne.
Grupa 3. Jachty oceaniczne
Podział jachtów żaglowych ze względu na sposób użytkowania.
- Jachty regatowe. Jednostki żaglowe przeznaczone do udziału w regatach, czyli rywalizacji sportowej na trasach śródlądowych, morskich jak i oceanicznych. Charakteryzują się przede wszystkim lekką konstrukcja kadłuba, dużą powierzchnią ożaglowania w stosunku do wyporności oraz specjalistycznym wyposażeniem. Wszystkie te cechy mają za zadanie zapewnić jachtom regatowym jak największą prędkość podczas żeglugi.
- Jachty turystyczno-regatowe to jednostki żaglowe przeznaczone zarówno do żeglugi rekreacyjnej jak i udziału w regatach. Jachty tego typu spełniają warunki formuł pomiarowych, a jednocześnie posiadają wyposażenie zapewniające załodze komfort podczas żeglugi turystycznej.
- Jachty turystyczne to jednostki żaglowe przeznaczone do żeglugi rekreacyjnej. Konstrukcja kadłuba i wyposażenie zaprojektowane są w sposób zapewniający załodze maksimum komfortu podczas żeglowania. Do tej grupy zalicza się także jednostki zdeklasowane.
- Jachty szkoleniowe to jednostki żaglowe przeznaczone do prowadzenia na nich kursów dla kandydatów na żeglarza. Jednostki tego typu charakteryzuje niski koszt produkcji i eksploatacji, proste wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Podział jachtów ze względu na materiał konstrukcyjny.
Kadłuby jachtów żaglowych budowane są z różnego rodzaju materiałów:
- Jachty drewniane są to jednostki pływające których kadłub wykonany jest z drewna. Najczęściej do budowy jachtów drewnianych używa się drewna z dębu, jesionu, świerku, jodły i mahoniu.
- Jachty sklejkowe to jednostki do budowy których jako materiał konstrukcyjny użyto wodoodpornej sklejki.
- Jachty metalowe to jachty żaglowe, których kadłub wykonany jest ze stali lub aluminium. Ten typ materiału najczęściej spotykany jest w jachtach morskich i oceanicznych.
- Jachty z laminatu zwane inaczej kompozytowe. Jest to obecnie najpopularniejszy rodzaj jachtu żaglowego, do jego konstrukcji użyto kompozytu z włókna szklanego lub węglowego nasączonego żywicą poliestrową lub epoksydową.
- Jachty z siatkobetonu to jednostki, których kadłub wykonany jest z kilku warstw siatek stalowych i betonu.
Podział jachtów żaglowych ze względu na konstrukcję kadłuba
Jachty żaglowe znacząco różnią się między sobą kształtem i długością kadłuba, wysokością burty, a także kształtem dziobu oraz rufy. Ze względu na konstrukcję kadłuba jachtów żaglowych możemy wyróżnić następujące grupy.
- Jachty mieczowe wyposażone są w miecz znajdujący się w skrzyni mieczowej. Jednostki tego typu charakteryzują się znaczną szerokością kadłuba, która zapewnia dużą stateczność poprzeczną.
- Jachty balastowe, inaczej zwane kilowymi, to jednostki, których stateczność poprzeczną zapewnia nisko umieszczony ciężki balast.
- Jachty balastowo-mieczowe zwane również kilowo-mieczowymi, to hybryda dwóch powyższych rozwiązań.
- Jachty wielokadłubowe takie jak katamarany i trimarany charakteryzujące się dużą statecznością, którą zapewniają połączone ze sobą pływaki, za pomocą sztywnych elementów konstrukcyjnych stanowiących pokład.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Jacht_żaglowy